آشنایی با گزینه‌های گیاهی برای مدیریت و بهبود سلامت کبد

[ad_1]

داروهای کمی برای مقابله با افزایش روند بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) و مرحله پیشرونده آن، استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) در دسترس هستند. داروهای گیاهی سنتی، برای قرن‌ها برای درمان افراد مبتلا به کبد چرب، با علائم مختلف استفاده می‌شود. در ادامه با گزینه‌های گیاهی برای مدیریت و بهبود سلامت کبد و علائم کبد چرب، بیشتر آشنا می‌شویم.

نقش کبد در بدن

کبد یکی از اعضای ضروری بدن است که نقش‌های مهمی را ایفا می‌کند. از جمله این نقش‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تولید صفرا
  • متابولیسم چربی‌ها
  • متابولیسم پروتئین‌ها
  • متابولیسم کربوهیدرات‌ها
  • ذخیره مواد مغذی
  • فیلتر کردن خون

13a2f0e7 689e 4bab b208 fc9b8dba9ebc

علائم کبد چرب

بیماری کبد چرب، وضعیتی است که منجر به ذخیره بیش از حد چربی در کبد می‌شود. این بیماری اغلب علائمی ندارد. با این حال، علائم کبد چرب، شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد و ناراحتی شکم
  • ضعف
  • خستگی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح

موارد جدی بیماری کبد چرب، باعث فیبروز و سیروز کبدی شده که می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود.

بهترین دارو برای کبد چرب گرید ۲

بعضی از دارو‌ها ممکن است برای کبد چرب گرید ۲ مفید باشند. از جمله بهترین دارو برای کبد چرب گرید ۲ به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

حساس کننده‌های انسولین

داروهایی از جمله حساس کننده‌های انسولین و داروهای کاهنده چربی ممکن است به درمان کبد چرب گرید ۲ کمک کنند.

پنتوکسی فیلین

داروی پنتوفیلین، ممکن است از پیشرفت بیماری کبد چرب گرید ۲ جلوگیری کند. با این حال، این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ ایجاد کند. قبل از این‌که پزشکان آن را به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماری کبد چرب گرید 2 توصیه کنند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین

چندین کارآزمایی بالینی نشان داده‌ است که مسدودکننده‌های آنژیوتانسین II ممکن است در مهار پیشرفت کبد چرب گرید ۲ مؤثر باشند. با این حال، این مسدود کننده‌ها ممکن است اثرات کاهش دهنده فشار خون داشته باشند که استفاده از آن‌ها را محدود کرده و پزشکان معمولاً استفاده از این داروها را برای بیماری کبد چرب توصیه نمی‌کنند. ولی به هر حال، بهترین روش‌ها برای بهبود کبد چرب گرید ۲ شامل موارد زیر می‌باشد:

تغییر سبک زندگی

پزشکان به طور کلی تغییرات خاصی را در سبک زندگی توصیه می‌کنند که می‌تواند به درمان و پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند، از جمله این تغییرات به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • پرهیز از مصرف الکل
  • استفاده از یک رژیم غذایی سالم
  • تلاش برای کاهش وزن
  • ورزش منظم

52d703ce 5224 4013 bc75 783a9a1fe066

استفاده از ویتامین E

یک بررسی در سال 2020 نشان می‌دهد که مکمل ویتامین E ممکن است به درمان کبد چرب گرید ۲ در بزرگسالان کمک کند.

عمل جراحی

جراحی تحت نظر پزشک متخصص، ممکن است به بهبود کبد چرب گرید ۲ در افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن کمک کند. یک متاآنالیز قدیمی در سال 2014 نشان داد که جراحی می‌تواند منجر به بهبود 82 درصدی، در بافت‌شناسی کبد چرب و بهبود 66 درصدی در فیبروز شود.

پیوند کبد

پیوند کبد یک گزینه برای افراد مبتلا به نارسایی کبد است. این فرآیند پیچیده است و بستگی به در دسترس بودن اهداکنندگان دارد.

استروئیدها

کورتیکواستروئیدها ممکن است در درمان بیماری کبد چرب الکلی موثر باشند. با این حال، استفاده طولانی مدت از آن‌ها می‌تواند عوارض جانبی متعددی ایجاد کند.

بهترین دارو گیاهی برای کبد چرب

علاوه بر درمان‌های استاندارد، بسیاری از مردم به امید بهبود و محافظت از سلامت کبد خود به درمان‌های جایگزین از جمله مکمل‌های گیاهی روی می‌آورند. چند مورد از بهترین داروهای گیاهی برای کبد چرب شامل موارد زیر می‌شود:

خار مریم (سیلیمارین)

خار مریم بیش از 2000 سال است که برای درمان بیماری‌های مجرای صفراوی و کبد استفاده شده و تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است خواص محافظتی از کبد داشته باشد. سیلیمارین دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و به ترویج بازسازی سلول‌های کبدی و کاهش التهاب کبد کمک می‌کند.

چای سبز

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل عصاره چای سبز به درمان مبتلایان به بیماری کبد کمک می‌کند. همچنین ثابت شده است که مصرف چای سبز، کبد را در برابر شرایط مختلف، از جمله سرطان کبد، هپاتیت، سیروز، کبد چرب (استئاتوز کبدی) و بیماری مزمن کبد محافظت می‌کند.

جینسینگ

جینسینگ یک مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خواص ضد التهابی قوی خود شناخته شده است. مطالعات نشان داده است که جینسینگ دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و ممکن است به محافظت در برابر آسیب کبدی ناشی از ویروس‌ها، سموم و الکل کمک کند. به علاوه، ممکن است بازسازی سلول های کبد را پس از جراحی تقویت کند.

شیرین بیان

در مطالعات علمی نشان داده شده است که ریشه شیرین بیان دارای اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و محافظتی از کبد است. جزء فعال اصلی در ریشه شیرین بیان ترکیب ساپونین گلیسیریزین است که معمولاً در طب سنتی چینی و ژاپنی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری کبد استفاده می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه و جزء فعال اصلی آن کورکومین با انواع فواید سلامتی مرتبط است. به خوبی ثابت شده است که زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی است، که این گیاه را به گزینه‌ای محبوب برای مبتلایان به بیماری کبد تبدیل می‌کند.

79395455 2386 41b7 b103 50cea0636133

سیر

اگرچه سیر از نظر گیاه شناسی یک سبزی محسوب می‌شود، اما جزء محبوب بسیاری از داروهای گیاهی است. سیر، حاوی ترکیبات گیاهی آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی، مانند آلیسین، آلیئن و آجوئن است که به سلامت کبد کمک می‌کند.

زنجبیل

ریشه زنجبیل یک عنصر محبوب در آشپزی است و همچنین، به عنوان یک درمان دارویی برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری کبد استفاده می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پودر زنجبیل، به طور قابل توجهی باعث کاهش ALT، کلسترول کل و LDL (بد)، قند خون ناشتا و نشانگر التهابی پروتئین واکنشی C (CRP) می‌شود.

ریشه زنجبیل حاوی ترکیبات قدرتمندی از جمله جینجرول و شوگاول است که به مهار التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی کمک کرده و به سلامت کبد کمک می‌کند. به علاوه، زنجبیل ممکن است به محافظت از کبد شما در برابر سمومی مانند الکل کمک کند.

دانشن

دانشن گیاهی است که معمولا در طب سنتی چینی استفاده می‌شود. این گیاه، در واقع، همان، ریشه‌های خشک شده گیاه مریم گلی است. مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده است که دانشن ممکن است اثرات مثبتی بر سلامت کبد داشته باشد.

مطالعات حیوانی نیز نشان می‌دهد که دانشن ممکن است به محافظت در برابر بیماری‌های کبدی مرتبط با الکل کمک کند و بازسازی بافت کبد را تقویت کند، در حالی که برخی از مطالعات انسانی نشان می‌دهند که تزریق دانشن ممکن است به درمان فیبروز کبدی در کنار سایر داروهای گیاهی کمک کند.

نتیجه گیری

بهترین درمان کبد چرب گرید ۲، بعد از پشت سر گذاشتن تمام مراحل آزمایشی استفاده از یک سبک تغذیه و زندگی سالم به همراه تحرک و فعالیت بدنی و پرهیز از الکل و مواد مضر برای بدن می‌باشد.

[ad_2]

آشنایی با گزینه‌های گیاهی برای مدیریت و بهبود سلامت کبد

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *